Niegdyś był przedmiotem dumy i pożądania. Po przemianach ustrojowych, kiedy rynek zachłysnął się znacznie bardziej nowoczesnymi konstrukcjami, notowania reliktu poprzedniej epoki poszybowały w dół. Teraz popularny "Kredens" znów jest w cenie.

 

W latach 60. XX wieku sytuacja polskiej motoryzacji stawała się coraz trudniejsza. FSO Warszawa była przestarzałym samochodem. Stylizacja nadwozia, wykończenie wnętrza, zużycie paliwa, osiągi, prowadzenie, a nawet koszty i metody produkcji coraz bardziej odstawały od ówczesnych standardów. Prosta i tania Syrena nieźle poczynała sobie na rodzimym rynku, jednak nie była wystarczająco nowoczesna, by uczynić z niej produkt eksportowy. Akumulatory Kalisz

Opracowania od podstaw nowego modelu samochodu nie brano pod uwagę - koszty byłyby zbyt wysokie. Znacznie korzystniejsze było wykupienie licencji na produkcję. Prowadzono rozmowy z Citroenem, Fiatem i Renault. Zwyciężyła włoska oferta. W 1965 roku złożono podpisy na umowie. Budowany w oparciu o nią Polski Fiat 125p miał zastąpić Warszawę. 28 listopada 1967 z taśmy montowni na warszawskim Żeraniu zjechał pierwszy egzemplarz limuzyny. 

fiat125pompa

Polski Fiat 125p jest kombinacją nowoczesnego nadwozia włoskiego Fiata 125 z płytą podłogową i mechaniką Fiatów 1300/1500, która trąciła myszką już w momencie opracowywania założeń konstrukcyjnych samochodu dla żerańskiej fabryki. O gospodarności mówić jednak nie sposób. Maszyny do produkcji silników kupiliśmy na preferencyjnych warunkach. Uwowa zagwarantowała także możliwość wykorzystania podzespołów 125p w innych samochodach rodzimej konstrukcji. W 1971 roku uruchomiono produkcję praktycznej wersji kombi. Trzy lata później gamę uzupełnił użytkowy Fiat 125p pick-up. Umowa licencyjna wygasła w 1983 roku - od tego czasu auta z żerania oferowano pod oznaczeniem FSO 125p.

Duży Fiat był systematycznie modernizowany. Stan polskich dróg wymusił zastosowanie osłony miski olejowej. Umieszczona przy kierownicy dźwignia zmiany biegów powędrowała na tunel środkowy, łamana kolumna kierownicy poprawiła bezpieczeństwo, podobnie jak układ hamulcowy z dwuobwodową pompą i korektorem siły hamowania. Dedykowanym akumulatorem do tego modelu jest bateria o pojemności 55Ah z lewym "+".  Najbardziej kompleksowa i obszerna modernizacja została przeprowadzona w 1975 roku. Wprowadzona wówczas wersja MR 75 wyglądała nowocześniej od wcześniej oferowanych, jednak zachowała też dużo klasycznych "smaczków", które usuwano w kolejnych latach, dążąc do uproszczenia konstrukcji auta i ograniczenia kosztów produkcji.

Standard wyposażenia był bardzo zróżnicowany. Polski rynek wchłaniał nawet bardzo zubożałe egzemplarze. Wersje eksportowe były znacznie lepiej wyposażone i staranniej wykończone. Wybrani mogli pozwolić sobie na wersje specjalne - wspomnijmy o Lux, Sport, Monte Carlo 1600 i Akropolis 1800. Największym sukcesem Fiata było trzecie miejsce w Rajdzie Polski, który w 1973 roku był rundą mistrzostw świata. 

Zainteresowanie FSO 125p utrzymywało się nawet po wprowadzeniu na rynek Poloneza. Kluczem do sukcesu było atrakcyjnie skalkulowane ceny. Bogato wyposażony Fiat kosztował tyle, co bazowy Polonez. Do 29 czerwca 1991 wyprodukowano 1,445 mln Fiatów 125p. Blisko 875 tysięcy przeznaczono na eksport. Samochód trafiał m.in. do Jugosławii, Czechosłowacji, Węgier, Wielkiej Brytanii, Bułgarii, NRD, Francji, Egiptu, Kolumbii, Grecji, Chin i Finlandii. Miłośnicy doliczyli się 80 krajów, z których napływały zamówienia - pojedyńcze egzemplarze dotarły nawet na Fidżi i do Nowej Zelandii. Akumulatory Łódź

W uruchomienie produkcji 125p zainwestowano miliardy złotych, które stały się kołem zamachowym polskiej gospodarki. Nie tylko zmodernizowano zakład FSO na Żeraniu, ale wprowadzono współczesny model produkcji. Linia montażowa jest w nim finalnym, ale nie jedynym ogniwem łańcucha produkcyjnego. Równie istotni są rozproszeni po kraju dostawcy podzespołów. Uniezależnienie produkcji od importu elementów było przepisem na stworzenie nowych miejsc pracy i zatrzymanie w Polsce gotówki. Osoby pobieżnie interesujące się motoryzacją nierzadko krytykują 125p. Niesłusznie. W momencie debiutu duży Fiat nie odstawał od konkurencji. Mało tego, od niektórych propozycji z zachodu - chociażby produkowanego do 1974 roku Garbusa - był o niebo nowocześniejszy.

 fso

Dla wszystkich właścicieli ikony i dumy polskiej motoryzacji przewidziany jest specjalny rabat na akumulator #vintage #klasyk #retro #legend

Artykuł ukazał się w magazynie informacyjnym Turbo Firma - Motofascynacje lato 2015 - nr 02. Zdjęcia wykorzystane w publikacji pochodzą z prywatnych zbiorów, do użycia których podmiot Akumar s.c. zastrzega sobie pełnię praw. 

Nasze dane

ul. Spółdzielców 31B

62-510 Konin

  790 853 803

  63 246 57 43

wyślij wiadomość


Poniedziałek - Piątek
godzina: 9:00 - 18:00
Sobota
godzina: 9:00 - 14:00


  Nasze punkty

Poznań, Luboń, Konin, Kalisz, Leszno, Toruń, Gdańsk, Gdynia, Bydgoszcz, Chełm, Szczecin

mapka punktow

 

 

akumulatyory konin

BIERZESZ NOWY, ODDAJESZ STARY AKUMULATOR !

W związku z powyższym jeżeli masz zużyty akumulator, niezależnie w jakim jest on stanie przywieź go do nas. Nasza firma zutylizuje go BEZPŁATNIE !